Veel gestelde vragen

Er ontstaan steeds vragen als er een behandeling wordt gestart. Vond u uw antwoord niet op deze website dan kan u zien of uw vraag hieronder beantwoord staat.

Wanneer moet ik terug komen voor nieuwe zolen?

De levensduur van op maat gemaakte inlays wordt geschat op 2 tot 3 jaar. Vanuit de praktijk sturen we na 1,5 jaar een bericht uit naar u dat het tijd is voor een controle. Tijdens dit consult bekijken we de stevigheid en functie van uw zolen. Waarna we besluiten om de zolen af te bouwen, aan te passen, op te frissen of nieuwe aan te meten.

 

Hoe bestel ik een 2e paar zolen?

6 weken nadat u het eerste paar zolen heeft afgehaald, wordt er een controle afspraak ingepland. Tijdens dit consult overlopen we de therapie. We beluisteren uw ervaring en zoeken oorzaken van eventuele problemen op. Moeten de zolen nog bijgesteld worden dan voeren we dit eerst uit. Bent u tevreden van de therapie dan kan u in het controleconsult dat u een 2e paar wenst. Wenst u hier later over te beslissen dan kan u ons via telefoon of email laten weten dat u een 2e paar zolen wenst. Er worden dan afspraken gemaakt om de zolen op de praktijk af te halen of ze op te sturen naar uw adres.

 

Passen zolen in al mijn schoenen?

Neen, zolen passen niet in al uw schoenen. Dit komt doordat u schoenen zal hebben waar geen standaard inlay in ligt. Hierdoor kan u geen ruimte winnen in uw schoen. Als u uw op maat gemaakte zool hier dan bij steekt kan het een beknellend gevoel geven aan uw tenen en wreef. Daarom adviseren we steeds schoenen met uitneembaar voetbed te gebruiken. Heeft u deze schoenen niet, dan gaat u met uw zolen naar een schoenwinkel om nieuwe schoenen te kopen met een uitneembaar voetbed.

 

Heb ik andere zolen nodig in mijn sport- of werkschoenen?

Sport en werkschoenen hebben vaak andere eigenschappen dan de meeste dagdagelijkse schoenen. Sportschoenen hebben vaak een smaller voetbed, denk hierbij aan voetbalschoenen die nauw om de voet zitten. Daarom gebruiken we bij sportschoenen een smallere leest waardoor de zool mooi in de schoen past en de correcte functie kan uitoefenen.

Werkschoenen zijn een gecertificeerd product en voldoen aan strenge veiligheidsnormen. Daarom dat uw op maat gemaakte zool voor uw dagelijkse schoenen niet in uw werkschoenen mogen. Men breekt de veiligheidsnormen waardoor de certificatie vervalt. Zolen voor in uw werkschoenen dienen te voldoen aan bepaalde eigenschappen naar vorm en materiaal.

 

Hoe verloopt de betaling? Pinnen?

Tijdens het consult wordt u de kosten verduidelijkt voor de consultatie(s) en behandeltherapie. U zal later de factuur toegestuurd krijgen per mail of per post. Dit is afhankelijk van wat uzelf het prettigst vindt. U dient dus niet in de praktijk te betalen. De facturatie wordt door Infomedics verzorgt.

 

Hoeveel bedraagt de vergoeding?

Momenteel zit de vergoeding voor consultatie en zolen in de aanvullende pakketten. Ieder pakket is anders, daarom dient u zichzelf te informeren bij uw zorgverzekeraar om de correcte vergoeding te weten.

Wordt u als diabeet doorgestuurd door de praktijkondersteuner van de huisarts of door het ziekenhuis in verband met een podotherapeutisch diabetisch voetonderzoek. Dan gaat de betaling voor uw diabetisch voetonderzoek rechtstreeks naar de zorgverzekeraar.

 

De toplaag van de zool lost, wat nu?

Als de toplaag lost lijmen we hem terug vast. Is het een klein stukje dat lost dan mag u zelf aan de slag gaan met een stevige universele lijm. Lost de toplaag over een groot deel dan neemt u best contact op via telefoon of email.

 

Hoe komt het dat mijn voeten en kousen zwart zien na het dragen van de zolen?

De zwart lederen toplaag geeft soms af. Dit komt door de chemische reactie die ontstaat na transpiratie van de voeten. Het is verstandig een andere toplaag te gebruiken of de zool af te schermen door er een kousenvoetje over heen te trekken.

 

Kan ik zomaar van pedicure veranderen als diabeet?

Neen, dit dient u duidelijk te communiceren met de podotherapeut. Na uw diabetisch voetonderzoek sturen we een behandelplan op naar een pedicure waar u de voeten wenst te laten verzorgen. Deze pedicure is dan uw voetverzorger en onze zorgmedewerker. Als u naar een andere pedicure overgaat dient u dit aan ons door te geven. Hierdoor kunnen we het behandelplan stop zetten bij de eerste pedicure en dragen we de behandelingen over aan de nieuwe pedicure.

 

Waarom heb ik niet hetzelfde aantal tegemoetkomingen bij de pedicure als mijn buurvrouw?

Iedere diabeet krijgt een zorgprofiel toebedeeld na het diabetisch voetonderzoek. Het zorgprofiel is afhankelijk van de voetbezenuwing en -doorbloeding. Daarnaast is de voetstand en aanwezige drukplekken belangrijk. Een zorgprofiel is niet definitief, deze kan wijzigen in een lagere of hogere

categorie. Bij zorgprofiel 2 , 3 en 4 is er de mogelijkheid om de voetzorg bij de pedicure gedeeltelijk vergoed te krijgen. Dit is afhankelijk van het behandelplan dat de podotherapeut opstelt.

Maak een afspraak

Bel ons dan via het telefoonnummer:
Praktijken Bergen op Zoom en Woensdrecht
0164-312312

Praktijk Roosendaal 
0165-223223 

Wij zijn telefonisch bereikbaar van:.

maandag tot vrijdag
08.30 – 17.30

0